tirsdag 19. august 2014

Nydelige vegger ser dagens lys…

….men skal ganske snart gjemmes igjen.

DSC_0560

Sånn ca ett døgn på nesten 100 år skal disse tømmerveggene få være ute i lyset. De er nesten for vakre til å gjemme bort, samtidig som at de nok har hold seg slik takket være at denne veggen har vært kledd hele tiden. Uansett, det er flott å ta et bilde så man husker på hvordan de ser ut. I morgen er de atter pakket inn. Og godt er det, om man zoomer litt lenger ut og får med seg resten av veggen…

DSC_0561

Tilbygget som er noen tiår yngre enn selve tømmerkassa er nemlig ikke like flott å se på. Faktisk, så er deler av den ikke en gang eksisterende lengre. Det var nemlig ikke noe annet enn ytterkledning på halve andre etage. Riktig nok var denne delen brukt som bod, men her var altså hverken isolasjon eller innerpanel eller noe som helst. Og den delen grenser jo inn mot soverommet vårt. Og er adskilt fra resten av gangen med en lettvegg og ei skapdør. Så ja, det er ikke rart vi har hatt det –litt- kaldt i gangen.

DSC_0563

Verandaen vår! sa Syver, da vi gikk gjennom lettveggen/skapdøra og inn i den gamle boden i dag. Det slo meg også et kort øyeblikk at det hadde vært veldig kult om vi i stedenfor vegger hadde satt inn store glassvinduer her. Men så slo jeg det fra meg igjen. Dette skal bli mitt sy- og strikkerom, og Lars Eriks småmekkerom. Hobbyrom altså, med andre ord.

Må bare nevne det igjen: UTROLIG at disse veggene har stått akkurat som de gjør i snart hundre år. De er jo så flotte!

DSC_0568

Ellers begynner vi nå å se stor fremgang på huset. Den nye delen er ferdig utvendig, de siste gammelveggene blir nok kledd i løpet av uka, taket er klart, og de fleste vinduene er i. Og dermed kan man snart starte på den noe mer morsomme innsiden.

Må nevne at jeg er utrolig fornøyd med vinduene mine foresten! Var veldig usikker da jeg bestilte dem, hadde jo i utgangspunktet mest lyst på småruta sidehengslede glas, og gjennomgående sprosser. Nå som de er inne er jeg veldig glad for at jeg valgte såpass stor glassflate som jeg gjorde, og kun utenpåliggende sprosser på sidene. Vinduene er ganske små tatt i betraktning ytterveggenes størrelser, men vi ønkser å i minst mulig grad skjære i de gamle tømmerveggene. Dessuten passer det fint med at de fleste rommene på innsiden er ganske små. Så derfor er det lurt at hvert vindu gir mest mulig lys. Og ennå bedre blir det jo når omramminger og vinduskarmer er på plass!

DSC_0575

Og sånn blir det altså seende ut på utsiden, sånn ca. Over og under vinduene er vannbrettene fortsatt svarte, derfor ser omrammingene noe smalere ut enn hvordan det blir når de blir hvite. Vindskiene er det eneste hvite som er malt, og de skal også få et strøk til, slik at disse får litt større kontrast til det mørke. Dagens dilemma er hvorvidt hjørnekassene skal males hvite eller beises som veggen. Hva syns DU?

2 kommentarer:

  1. Synes hjørnekassene skal være som huset jeg. Blir for mye dill hvis de males kvite.

    SvarSlett
  2. Jeg er helt enig med onkel! Ikke noe dill her i gården! ;=) keep it simple as Olav said!

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!