lørdag 30. august 2014

Leinebukse

DSC_0606

Det er noe ganske motiverende ved å strikke med garn som har samme navn som halve slekta; Leine. Ende mer motivasjon får man ved at garnet er relativt kortreist fra Gudbrandsdalen. Og at det er laget fra merinosauer som man føler seg trygg på at er godt behandlet. Og ikke minst, så er garnet helt naturlig, både når det gjelder farge og innhold. Leine Merino altså, kjøpt på en liten spontantur til Kulturstua i Ro tidligere i sommer.

Med garnet fulgte en oppskriftsbok, og jeg falt ganske fort pladask for alle de klassiske modellene der. Barneklær, som alle kunne vært strikket for femti år siden og verså det. Garnet jeg kjøpte er entråds, så det er veldig tynt, men for å strikke små babyplagg er det likevel motiverende nok. Og totalt gikk det altså med ikke mer enn 45 gram på disse strømpebuksene, i str 3 mnd.

DSC_0607 DSC_0608

Buksa skulle egentlig strikkes i ribbestrikk, men jeg har så mye erfaring med at min ribb blir veldig slakk, særlig med tanke på at det skulle brukes pinne 3.5, så derfor gikk jeg for glattstrikk. Og det er man veldig glad for! Båndene er av bomull, slik at de ikke skal toves inn i selve buksa. La også til en hullbord til knyting over foten for å holde de små sprellebeina på plass. Håper og tror at buksa kan bli godt brukt utover høsten, sørlig fordi den er så tynn som den er og dermed kan brukes som det undertøyet det er ment som. Garnet er riktig nok ikke like myk som “vanlig” merino, den kjennes mer ut som fin, men “vanlig”, ull, men jeg syns ikke den klør noe særlig (minner om f.eks Holst Supersoft og annet 2tråds finull), og den fluffa seg fint opp i vask. Og så syns jeg som sagt at den klassiske modellen er nydelig, og virkelig kler dette ikke helt glatte og blanke garnet. Tror de kan passe bra til et par glatte shorts for eksempel. Gjerne fløyel. Hm. Må kanskje frem med symaskina da? Og i såfall ser dere snart flere bilder av buksa på bloggen:)

DSC_0610

1 kommentar:

  1. Så søt bukse, fin i glattstrikk:) Håper du finner frem symaskina;)

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!