tirsdag 8. juli 2014

Rillejakke

DSC_0395

Det er bare å innse de: Jeg burde absolutt aldri planlagt sommerbabyer. Også TO ganger da gitt. Har snart dobbel nyfødtgarderobe i ull liggende nå. Men, det er jo heldig vis ikke til å komme utenom at strikkingen har forbedret seg noe de siste tre-fire årene, garnvalgene og mønstrene like så.Se på denne skjønne saken for eksempel. Elendig garn, elendig passform, elendig hekling, masse feil. Og strikkefasthet hadde vi aldri hørt om. Hette? Sier ikke i mer. Ble i alle fall aldri brukt! Så kanskje er det ikke så galt med nye strikkaklær likevel.

DSC_0398

Denne jakka er fra Babystrikk på Pinde 3, av Lene Holm Samsøe. Du vet, heftet som alle strikker av om dagen. Mønsteret heter rilletrøje, og jeg har strikket halskanten fra jakka med snoninger og økningene fra jakka uten. For å gjøre den mer guttete. Enkel og grei å strikke, bortsett fra at jeg økte litt feil på første forsøk (sleit litt med å plassere maskemarkørene mens jeg var mer opptatt av å skravle enn å strikke gitt…). Og jeg tror den kommer til å sitte veldig godt på en liten to-tre månderes plutt.

DSC_0399

Jeg bare rett og slett ELSKER oppleggskantene og kantavsluttningen på denne jakka. Har aldri laget sånn avslutningskant før, en slags icord hvor man plukker opp en maske i hver rille, for så å felle dem rett av igjen. Men det ga virkelig jakka den litt ekstra piffen!

Garnet er Drops Baby Merino, og da jeg hadde akkurat to nøster av dette tilgjengelig, ble det akkurat det jeg brukte. Jakka ble da bittelitt kortere på ermene enn det skulle vært, men tipper det er like så praktisk uten oppbrett som med. Knapene er fra ebay. Og jeg har rett og slett fulgt oppskrifta akkurat som den står. Anbefales! Særlig nå, når været på østlandet ikke egner seg til særlig annet enn å sitte på verandaen og strikke om dagen/kvelden. Regn, og kokvarmt = fuktig og HETT for en høygravid sjel. Men, jeg NYTER. Og strikkebunken voker. Og det liker man også. Fortsatt god sommerkveld til deg og dine!

2 kommentarer:

  1. Nydelig jakke, Ida. Kan ikke huske at du ikke har vært god på strikking. ;)

    SvarSlett
  2. Lekker jakke. Kan du forklare litt meir korleis du laga den fine kanten på jakka?? Nydelig. ��

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!