torsdag 24. juli 2014

Lillies Vest

Nok en barselgave er strikket, denne gangen til lille fine Norun. Dette er det tredgje plagget jeg strikker fra “babystrik på pinde 3.5” av Lene Holme Samsøe, og jeg er fortsatt like glad i heftet. Syns plaggene derifra er nydelige, og de har så mange flotte detaljer som setter spiss på det hele! Her var for eksempel oppskriften utrolig god å følge, med absolutt alle detaljer, som knappehull og antall masker og riktige fellinger, ført inn i diagrammet. Og ikke minst, hele diagrammet på bærestykket hang sammen, ikke noe “gjenta i 5 omg” eller noe sånt her nei! Det eneste som jeg kanskje ville forandret til neste gang, er at jeg ville ha snudd flettene på ene siden, slik at de gikk mot hverandre og ikke samme vei på høgre og venstre side. Men sånn i det daglige legger man ikke merke til det, så tror jeg skal kunne leve med den kunnskapen!

DSC_0490DSC_0491

Oppskriften er altså Lillies Top, og jeg har strikket i Supersoft fra Holst Garn (fremdeles yndlingsgarnet) på pinne 2,5 og 3. Det gikk med totalt 33 gram garn til vesten i str 0-3mnd, så den er superdeilig og lett og myk. Jeg syns den ser litt stor ut til nyfødt, men den følger målene, så forhåpentlig vis er det et sånt plagg som kan brukes lenge.

Knappene fant jeg i gratisknappeesken til Tone i Nigardsbua i Olstadgrenda, så de er skikkelig vintage. Ved første øyekast er det sånne knapper som man ikke ser på to ganger, men det er utrlig hvordan knapper uansett gjør plagget komplett på sin helt egne måte.

DSC_0493DSC_0494

Nå har vi “endelig” fått et lite reinfall ute, og temperaturen begynner å bli litt levelig inne i stua, så nå skal jeg ta frem et gammel strikketøy med tjukkere pinner og tjukt garn, og jobbe meg fremover på julegaveproduksjonen! God jul(i)!

1 kommentar:

  1. Så flott vest, dette er en av mine store strikkefavoritter! Fin farge:)

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!