onsdag 11. juni 2014

Fotballshorts i mammastil

I bonde blå strikkagenser med bård

Det er ikke til å nekte for at jeg føler meg litt som mamman til Tolleiv i Hellbillieslåta Bondeblå når jeg skriver dette innlegget. Men la gå.

Med en sønn i huset er det etter hva jeg har skjønt helt umulig å forhindre at fotballshortser ( og fotballsko og fotballtrøyer og alt annet fotballaktig) sniker seg inn. Og jeg skjønner det godt, plaggene er ikke bare populære, de er superbehagelige å gå med også. Særlig i varmen. Ikke desto mindre: jeg hater dem! Usj, noe av det styggeste jeg vet!

DSC_0309

Så, da var det bare å legge hodet i bløt, vri hjernecellene, og forsøke å komme opp med et alternativ som poden kunne bruke, og jeg kunne like. I min strikkeiver var et strikket alternativ nærliggende, men jeg fant liksom ingen egnede mønster. Jeg er veldig inspirert av alle de fine kortbuksene i Guttestrikkeboka til Charlotte Pettersen, men de er for det første laget i ull og for det andre trangere både i formen og rundt beina. Så da ble en selvdesignet utgave svaret.

DSC_0311

Garnet er en ny bekjentskap for meg, DMC Natura (Just Cotton), kjøpt på Strikkedilla i follebu. Garnet var overraskende godt å strikke med til å være bomull, og ser ut til å holde godt på fasongen, til tross for at jeg strikket nokså løst. Fargen jeg valgte var lys grå, men garnet har et utall av farger å velge mellom, så det er bare å slå seg løs. Jeg brukte i overkant av 1,5 nøste til shortsen min, strikket på pinne 2,5 og 3.

Størelsen ble, tja, ca 3 år. Neste gang skal jeg nok strikke den litt lengre i beina. Vidden er perfekt i mange år fremover.

Og vet dere hva det utroligste er? Syver VIL brukde den! Den er nok utrolig god å ha på, den hverken klør, klemmer, gnager eller er klam. Og så strekker den seg utrolig godt over en liten 3års rumpe. Dessuten, når mamma kaller det en fotballshorts, ja, da er det en fotballshorts. Basta.

DSC_0310

For dem som er interessert, her følger en slags oppskrift. Jeg er absolutt ikke noen oppskriftskriver, men tror den skal være forståelig i alle fall!

Legg opp 144 m på pinne 2,5.

Strikk 4 omg ribb, 2r2vr.

På neste omgang strikkes hullrad slik: *2rsm, kast, 2vr* pinnen ut.

Strikk 2 omg til ribb, 2r2vr

Skift til pinne 3, og strikk videre rundt i glattstrikk. Sett en maskemarkør midt bak og midt foran. Etter 3 omg glattstrikk strikkes shortsen høygere bak slik:

Begynn midt bak: Strikk 6 m, snu og strikk 12 m tilbake. Snu, og strikk tilbake, 6 m lengre enn der du snudde sist (dvs 12 m over midten denne gangen). Snu og strikk tilbake, 6 masker mer for hver gang, til sammen 5 ganger til hver side.

Etter vendingene fortsetter du rundt i glattstrikk til shortsen måler 17 cm fra hullraden.

Nå økes 1 m på hver side av 2 midmasker midt foran og midt bak = 4 masker økt på hver omgang. Øk totalt 6 ganger. (=168 m totalt)

Del arbeidet i to midt foran og midt bak, og strikk hvert bein ferdig for seg (= 84 m på hvert bein). Når du syns beinet er 1 cm fra passe langt (beina på shortsen min er 15 cm), strikker du 1 omg vr, 1 omg r, 1 omg vr, 1 omg r, 1 omg vr, og feller så av rett. Du kan gjerne felle litt stramt, beina er ganske vide så trenger en fast avslutning.

Sett en strikk i hullraden i livet, og sy sammen det lille hullet mellom beina. Fest trådene, og vips!

DSC_0315

1 kommentar:

Så hyggelig at du vil kommentere!