lørdag 3. mai 2014

Gråværsbarn

Som den heldige jenta jeg er, er jeg snart mamma til to små gutter. Og som den heldige lillebroren minstemann er, så arver han en masse fint strikketøy av storebroren. Både gammelt og nytt, strikket av meg og av andre. Men det det er lite av, er strikk i nyfødtstørelser. Sist gang tenkte nemlig jeg at alt burde strikkes med litt størrelse på. De blir jo så fort store, disse små! Det jeg ikke visste den gang, er at det er jo de første ukene det virkelig er morsomt å kle på nøstene den ene kreasjonen etter den andre. Etter hvert går det liksom mer over i normalen.

DSC_0172

Derfor kan jeg nå med god samvittighet kose meg med bittesmå strikketøy, helt etter hva jeg har lyst til. Det er så koselig, og så utrolig morsomt, at jeg kan ikke få sagt det!

DSC_0178

Først ut til vår egen minstemann er et lite sett med vest og knestrømper. Vesten heter Peble, et gratismønster som er superpopulært på Ravelry. Den er strikket i dobbelt garn, og veier totalt 35 gram. Bittebitteliten, med andre ord <3

DSC_0174

Strømpene er Mosters Babystrømper fra Nøstebarnboka. Disse har jeg hatt lyst til å strikke lenge, men ikke helt orket å begynne på. Hater nemlig ting som skal sys sammen til slutt. Men jeg ser jo nå, at å sy sammen et par bittesmå babystrømper er jo ikke akkurat noen kjempeutfordring… Strømpene (ja, for det er mer knestrømper enn sokker tenker jeg,,,) veier til sammen 22 gram. De er gode og lange, og har en kjempefin passform, og jeg har virkelig trua på at disse kommer til å sitte godt på en liten sprellefot til høsten.

DSC_0181

Alt er strikket i garnet Holst supersoft, og det gikk altså med ca 57 gram garn til alt sammen. Jeg blir mer og mer begeistret for garnet for hver gang jeg bruker det. Vel er det hårnålstynt å strikke med, men resultatet blir så utrolig mykt og fluffy og deilig. Og så kjenner man at det virkelig er skikkelig ull man strikker med. Og fargene. Sukk. De er bare helt deilige og naturlige. Anbefaler virkelig alle som ikke har prøvd seg på denne typen garn (om det er supersoft fra Holst eller Shetland Soft fra Malsen og Mor, eller andre typer av samme slag) til å kaste seg ut i det, og gå amokk på nettbutikkene rundt om!

1 kommentar:

  1. Koselig med bittebittesmåttstrikk! Lykke til med innspurten på minsten.

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!