torsdag 6. mars 2014

Hustegninger

Som dere kanskje har fått med dere, så skal vi nå altså ganske snart i gang med oppussing og utbygging av huset vårt. Tenkte jeg skulle legge ut noen litt forklarende tegninger over planene våre, så jeg har noe å henvise tilbake til etter en stund!

hus 1.hus 2.

Slik ser det altså ut her nå, sånn ca, med 1. etg nederst. I tillegg er det jordkjeller under. Jeg har ganske stort kjøkken og ikke så aller verst stue, og veldig store soverom. MEN absoltt ingen steder å gjøre av noe som helst. Da snakker vi av yttertøy, jaktutstyr, skittentøy, sengetøy….alt det som man vanligvis oppbevarer på vaskerommet eller badet eller gangen. Badet vår er akkurat 4X str på en vaskemaskin, så med dusjkabinett, vaskemaskin, do og vask er det absolutt breddmett. I gangen er det heller ikke plass til særlig oppbevaring, pga alle dørene og trappa. På gangen oppe har jeg et lite skap, som fungerer som klesskap, sengetøysskap, håndkleskap og det meste. I kroken ved trappa står fryseren, støvsugeren, langkosten og alt mulig sånt. Boden til Lars Erik er fylt fra gulv til tak av jaktting, sko, uteklær, julepynt, babyutstyr…ja, alt mulig egentlig. I stua oppbevares alt fra bøker og kontorutstyr, til  finservicet og glass. I tillegg er gangen så og si usiolert både oppe og nede, så her er det iskaldt. Derfor kan vi ikke oppholde oss her, og alle dører må være lukkede. Det gir generelt en innestengt og trang følelse, og det er ikke trivelig å la syver leke oppe mens vi er i stua, for eksempel.

hus 1. nyhus 2 ny

Her er huset slik det blir etter påbygget (i rødt). Tegningene er litt missvisende, vi skal bygge på akkurat 1/3, dvs at kjøkkenet/soverommet vårt er akkurat like bredt som spisestuen/rommet til syver. Var bare ikke plass til mer på arket. Nå vil vi få kjøkken med plass til alt av kjøkkenutstyr og frysere, og mer åpen og ryddig stue/spisestue. Den ytterste delen av stua vil bli en blanding mellom kontor og lekerom. Gangen vil bli isolert og oppvarmet, slik at alle dører kan stå åpne. Ut fra spisestua vil det også gå doble dører ut til veranda (Muligens overbygd/glassveranda) og hage. Vi vil få lagringsplass i gangen til sko og jakker, og vi vil få vaskerom. Oppe vil vi få et stort bad med plass til alt av håndkler og badeting, og en stor og varm gang hvor jeg kan få lagringsmulighet til hobbyutstyret mitt (som nå flyter rundt i hele huset. Altså godt med lagringsmuligheter, varme og åpenhet. SUKK, som jeg gleder meg! Vi skal skifte alle vinduer, og skifte gulv og vegger. Og noen himlinger.

I tillegg skal vi bygge garasje med oppbevaringsrom, og vi skal gjøre om deler av fjøset til boder. Og vi får en ny baby. Så vi blir nok ikke arbeidsledige på en stund, nei…

2 kommentarer:

  1. Så spennende, gleder meg til å følge med. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, skal prøve å være flink til å dele!

      Slett

Så hyggelig at du vil kommentere!