søndag 3. november 2013

Spinnvill rockehelg

I helga har jeg lært noe SKIKKELIG kult! Jeg har nemlig vært på spinnekurs hos Spinnvilt på Lillehammer! Jeg har jo som dere vet hatt en viss garnfetisj veldig lenge. Nå har fetisjen gått fra å bare gjelde garn til å gjelde fiber i det hele tatt.

DSC_0809

DSC_0809 - Kopi

Her henger mine to første hesper til tørk. Absolutt ikke perfekte, men likevel nydelige. Ser så vakkert ut der de henger i stua!

Kvalitetsmessig er disse helt forferdelige, og jeg bruke ca 3-4 timer på 25 gram. I dag, ca et døgn etter jeg knakk rokkekoden, spant jeg 35 gr hvitt ullgarn av fult strikkbar kvalitet på under en time. Stolt! (Men det har jeg dessverre ingen bilder av akkurat nå….)

DSC_0811

Min andre store stolthet er dette fantastiske hespet med pelssaugarn. Mamma har kjøp seg pelssau, og jeg har en sekk med ull fra hennes sauer liggende bak i bilen. Derfor var det skikkelig gøy at jeg i dag fikk leke meg med fiber, og blande sammen ulik pelssauull og spinne eget garn. Riktig nok ikke av mine fibre, men Spinnvilt sine. Pelssau var UTROLIG godt å jobbe med, og så blir det så nydelig! Nesten tweed-aktig, og med naturlige “klumper” pga krøllene i ulla. Ser for meg at en hals eller sjal i pelssau hadde vært helt fantastisk, og kan nesen ikke vente til jeg får kommet i gang og vaske den ulla jeg har i bilen!

DSC_0805

På kurset har jeg lært å spinne både med rokk og håndtein, og selv om rokk definitivt var å foretrekke, så spinner jeg foreløpig mye penere på håndtein. Har heller ikke tatt meg råd til å kjøpe rokk nå i første omgang (mye vil ha mer. I går syns jeg en rokk til 2500 kr var fantastisk. I dag vil jeg ha intet mindre enn en til 5200. Rokkeforelskelse?), så kommer nok til å øve litt på håndtein en stund. Og det går jo så det suser det, bortsett fra at jeg nå er stiv i ca 1000 muskler jeg aldri har ant att jeg har hatt. God natt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil kommentere!