torsdag 10. oktober 2013

Garnorgasme

Fikk et spørsmøl på jobb her en dag, mens jeg satt og strikket i matpausen. Om strikking var min form for autisme, må ha det, bare må ha det liksom. Flirte litt av det da, men sant å si er man litt i overkant opphengt i strikking, garn, mønster, pinner og alt som hører med.

DSC_0745

Før jeg sovner om kvelden ligger jeg minst 20 minutter og tenker på garn, farger og strikkedrømmer. Jeg bruker omtrent en time hver dag på å kikke på oppskrifter, garnbutikker og strikkeblogger på nett. Strikkebøker og mønsterhefter slukes rått. Ravelry.com er favrittnettstedet, med ca 3 millioner medstrikkere. Jeg sitter med strikketøy i hendene minst 3-4 økter daglig. Min form for avslapping er å strikke mens tankene flyr. Uten strikking blir jeg rastløs.

DSC_0746

Når jeg ser strikkede plagg får jeg en helt utrolig følelse inni magen. Omtrent som en forelskelse. En elev kom inn i klasserommet her en dag, med en aldeles nydelig strikket kofte. Jeg følte at dagen ble lysere og bedre med en gang. Og jeg måtte faktisk spørre om lov til å gå og klappe litt på kofta, bare for å kjenne kvaliteten.

DSC_0748

I det siste har jeg oppdaget den fantastiske verdenen av strikkeradio, eller strikkepodcaster. Stickpodden og Knit more girls er favorittene så langt. Hver ledig stund brukes til å smuglytte på dem fra telefonen, og i bilen sitter jeg og humrer og ler og blir følelsesladd og opphisset, over poddamenes skråblikk på livet med garnkurven som utgangspunkt.

DSC_0750

Å gå inn i en garnbutikk kan bli i overkant mye stimuli på en gang. Hakket verre enn en unge i godtebutikken. Faktisk er det såpass ille at jeg vegrer meg for det, da jeg ikke kan takle mine egne reaksjoner. Og det kan heller ikke lommeboka. Eller garnoppbevaringskurvene. Eller Mannen, vil jeg tro. Når jeg fra tid til anenn likevel lar meg få lov til å kikke innom dørene i disse lodne paradisets grotter, da er jeg så nærme lykken som man kan komme tror jeg. Men det kan kanskje være litt ekstremt for omverdenen, å se en halvsprø dame stå og kose på garn. Blank i øynene og med et overlykkelig smil om munnen. Halvskummelt, vil jeg tro.

DSC_0751

Derfor er nettbutikker fantastisk. Da kan man spare garnorgasmene til hjemmebruk. Å åpne pakker som denne jeg mottok fra Holst Garn for et par dager siden, er rett og slett euforisk. Å klemme på de myke klumpene, kose med dem, se hvem som passer sammen, planlegge nye prodjekter og skape nye drømmer. Ah. Garnorgasmeparadis i min egen stue!

5 kommentarer:

  1. Åhh! Som om jeg skulle skrevet det selv :)

    SvarSlett
  2. Haha, synes som jeg ser deg du. Ser forresten noen rosa nøster der..... Noe jeg burde vite ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, nei, ikke så vidt jeg vet Elin. Ren slump foreløpig;)

      Slett
  3. Jag håller med om varje ord och ler lite extra när jag läser om dina känslor i garnbutiken. Välbekanta.

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!