søndag 15. september 2013

Kinesiske sursøte plommer

Det er lenge siden det har kommet noen matinnlegg herifra, men det betyr ikke at man har sluttet å kokkelere. Faktisk så mekker man som aldri før nå i høst. Og i går prøvde man seg på noe meget spesielt, som ble meget godt:

Sursøt saus av plommer!

DSC_0695

Plommer, løk, salt, brunsukker, eddikk, ingefær og senep. Oppskrifta er fra boka Sylting og safting heile året av Gunda Djupvik, som jeg har snakket om før. Se også gjerne hennes matblogg.

DSC_0700

Var veldig skeptisk, men smaken ble overraskende god! Veldig lik “vanlig” sursøt saus, men samtidig noe helt for seg selv. Et absolutt nytt bruksområde av plommer for min del, og et absolutt velkomment tilskudd til “lag det selv” – familien min. Glassene skal stå et par uker før man begynner å bruke av dem, men jeg tenker jeg lar dem stå noen dager og så putter jeg mesteparten i fryseren. Da er lageret sikra gjennom hele vinteren. Lykke.

1 kommentar:

  1. Hello :) Sorry, i couldn't find a contact form on your site, but I thought I'd just let you know that you have won the giveaway on Eskimimi Makes. If you are on Ravelry please drop me a line on my profile letting me know what patterns you'd like, or drop me a line via the 'Contact Me' section of Eskimimi Makes.

    Kind regards,

    Mimi x x x

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!