lørdag 8. desember 2012

Sylte

For første gang helt alene. Rimelig stolt egentlig! NAMNAM ble den, og jeg gleder meg til å kose meg med den hele jula!

DSC_0369

Selv om det var første gang jeg prøvde meg på egenhånd, lagde jeg mi ega slumpeoppskrift. Jeg kokte et par ribber et par timer på svak varme. Så kledde jeg en kjele innvendig med et vått kjøkkenhåndkle, og bygde opp sylta deretter. Mellom kjøtt- og fettlagene strødde jeg en slumpblanding av salt, pepper, ingefær, allehånde og nellik, samt en liten dæsj gelatinpulver. Surra rundt håndkleet,, og bandt stamt med hyssing. La den oppigjen i kokekrafta, og lot krafta komme tilbake til kokepunktet. Og så la jeg den i syltpressa et par dager. Pørfekt.

Krafta har man selvfølgelig putta i fryseren, perfekt for fremtidige sauser.

DSC_0370

MMMM, nå begynner man å få førjulsstemning!

 DSC_0371

Klem fra Ida Elise

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil kommentere!