søndag 30. september 2012

Teknologiens bloggdrap

Jeg henger med i tiden. Først kom speilreflekskameraet. Fantastisk! Gøy, spennende, og med mange muligheter. Fantastisk mye bedre bloggbar bildekvalitet. Som følger av speilreflekskjøp, kom også innkjøp av stor og fin pc. Med god kapasitet til å lagre og redigere bilder på en rask og enkel måte. Bloggen ble bedre og bedre. Flere og flere innlegg, og mer og mer publikum. Glansdager. Men den nye fantastiske (og rosa) pcn hadde sine ulemper. Den holdt dårlig på strøm, ble fort varm, og var klumpete og tung og dra med seg. Og ettersom teknologiens kommunikasjonsmidler krever mer og mer av en, er man avhengig av å ha et hjelpemidler som bringer facebook til seg, uten at man selv behøver å bane seg vei bort til et skrivebort. Minipc ble innkjøpt. Fantastisk! Strømmen holder en EVIGHET uten lading, rask å slå på, passer perfekt på fanget i sofaen, kan enkelt lagres under tv`n uten å syns. Perfekt! MEN, dessverre er denne typen pc alt for treg til å redigere bilder på. Og muligheten for at den "henger seg" midt under et blogginnleggskriveri er alt for stor. Så det går lengre og lengre mellom hver gang man prøver å blogge fra den.




Plutselig en dag dør mobiltelefonen med taster, og man går til innkjøp av en i-smart-tab-touch-telefon. BAM.  Man har all kommunikasjonen man trenger tilgjengelig til en hver tid. Man trenger knapt å røre en datamaskin utenfor jobb- og studiesone, og man føler seg mer frigjort enn man har gjort på lenge. Muligheten for å laste over bilder fra speilreflekskamera er tilnærmet fraværende, men i og med at man har kamera tilgjengelig til en hver tid er fortsatt muligheten til stede for uklar, men real-time, mobilblogging.

Så en dag:VIPS! innser man at hverken mobiltelefonen eller minipc tilfredsstiller ens behov for å henge med i kommunikasjonskarusellen. Man trenger noe som er rask, enkelt å ta frem, holder lenge på strømmen, god skjerm, fri for knot, og som i tillegg har noen lunde stabil internettforbindelse. Tiden for å kjøpe ipad er her.


Og med padda er bloggprossessen tilnærmet lagt død. Ellers er jeg lykkelig. Nå kan jeg enkelt og greit ta frem en allerede ferdig påslått duppedings, og surfe gjennom nettuniverset ubesværet og rask. Jeg kan trykke på det jeg vil uten å risikere å bomme, den henger seg aldri og er alltid tilgjengelig. Ja, den tilfredsstiller alle mine andre grunnleggende teknologiske behov, men har fratatt meg de mulighetene som gjorde at jeg meldte meg inn i teknologiutviklingen i utgangspunktet: prosessen fra å ta et bilde med speilreflekskamera, sende det via skikkelige redigeringsprogram, og få det ut på bloggen på en enkelg og grei måte er blitt helt uutholdelig tungvinn!

(Jadajada, jeg vet at mulighetene er der serru, men at DEN prossessen skal være et fremskritt, DET er noe jeg ikke er villig til å være med på.)

Dagens bilder av Lineas Vognteppe (karisma, bestemorruteinspirrert,heklekrok 4) er tatt med speilrefleks og postet med minipc, etter at jeg har psyket meg opp til det i nesten en uke.

HA EN STRÅLENDE HØSTFERIE!

Klem fra Ida Elise

1 kommentar:

  1. Fantastisk, Ida! Veien var lang, men du kom da fram til slutt!:)

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!