tirsdag 10. april 2012

Juksemakerfille DIY

Som man kanskje vet, så er jeg en slik en som liker hjemmelagde ting. Likevel, så har jeg ikke helt falt for den derre “strikke vaskefiller trenden”. Rett og slett fordi jeg ikke orker å bruke så mye tid på noe som blir utslitt så fort. Og bomullsklutene man får kjøpt på matbutikken for en slik og ingen ting, er jo også strikkede OG i bomull og alt det der. Men så er det jo det at de ikke er like tjukke og gode som ei hjemmestrikka fille, og ikke er de like fine heller. Derfor har man lagt seg til en liten “juksevane”:

DSC_0829

Man bretter kjøpefillen i to (ja, hvorfor har de så merkelig avlang figur???) og hekler rund! Dette har jeg vist dere før, men for å være helt ærlig (som jeg jo ofte er), så var ikke de fillene spesielt fint laget. Men nå syns jeg faktisk de kommer ganske langt i skjønnhetsklassen! Dessuten er de kjemperaske å lage, og faktisk ganske fine “huskepåisisteliten-gaver”.

DSC_0828

Gjør slik: Brett kluten i 2. Hekle en fm kant rundt hele  den doble filla (jeg hekla 1lm1fm (gjenta) på denne som det er bilde av her) pluss 15 lm til hempe i ene hjørnet. Hekle en rundte til på helt samme måte, med fm rundt hempa. Runde 3 hekler man blondekant slik: Hekle *1fm i første lm-bue, 3lm, i fm i samme lm-bue. I fm i neste lm-bue*, gjenta (slik at du får 1fm,3lm,1fm i annenhver lm-bue, og 1 fm i annenhver) rundt hele filla. Velg om du vil fortsette blondekanten også rundt hempa, eller om du bare lager en runde rundt med fm.

DSC_0824

Jeg har brukt heklenål 2 og vanlig hvit tynn bomulls hekletråd på denne. Selvfølgelig kan man variere med farger, og med mønste. Hva med røde til jul og gule til påske? Jeg foretrekker hvit, spesielt med tanke på vask. All kokevasken her i huset har ca samme farge, samt at man kan slenge vaskefillene i ei bøtte klorvann med jevne mellomrom. For å holde dem hvite. Yes, kjerringtips!

1 kommentar:

  1. Genialt! Også så enkelt! Men jeg kikker ikke på andres vaskekluter som regel, så jeg legger liksom ikke merke til hvor fine/stygge de er.. kikker ikke så nøye på mine egne heller jeg.. og her i huset kan jeg ikke en gang prøve å risikere å ha noen fine kluter, for plutselig skal min kjære vaske av oljesøl og gris på sykkelkjede(ne) og da tar han det han finner... SÅå her har jeg gått til innkjøp av tynne mikrofiberkluter på rull kjøpt på Nille.. til 30 kr:P

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!