mandag 5. mars 2012

Hekla rangle med oppskrift

Rangla er inspirert av denne rangla hos Lille Hottentott, men fordi jeg valgte å bruke en noe tjukkere garntype, måtte jeg forandre bittelitt for at håndtaket ikke skulle bli for tjukt for ei lita barnehån, samtidig som det måtte holde seg stivt. Her fikk jeg da ei ganske stor og tjukk rangle, samtidig som den er stram. Litt anderledes enn andre heklarangler, og perfekt for litt større småtroll som elsker å denge løs på alt mulig!

DSC_0580 

Garn: Drops Cotton Light, som jeg syns er et kjempegarn til amigurumi.

Krok: nr 4

Fyll: vatt, samt rangleinnmat. Jeg brukte en kindereggkjerne som jeg fyldte med ris og limte godt igjen. Du kan også bruke bare ei bjelle, eller putte ei bjelle inni en kindereggkjerne. Eller kjøpte skikkelig rangleinnmat. Men jeg liker veldig godt ris-lyden.

1. omg: hekle 2lm.

2.omg: 6fm i første lm.

3. omg: *2fm i hver fm*, gjenta omgangen ut = 12fm.

4.omg:*1fm i første fm, 2fm i neste fm*,gjenta omgangen ut = 18 fm.

5.omg:*1fm i hver av de to første fm, 2fm i neste fm*, gjenta omgangen ut = 24 fm.

6.omg:*1fm i hver av de tre første fm, 2fm i neste fm*, gjenta omgangen ut = 30 fm.

7.omg::*1fm i hver av de fire første fm, 2fm i neste fm*, gjenta omgangen ut = 36 fm.

8.-15.omg: 1fm i hver fm omgang ut (36 fm hver omgang)

16.omg:*4fm, hekle sammen 2fm*, gjenta omgang ut = 30fm.

17.omg:*3fm, hekle sammen 2fm*, gjenta omgangen ut = 24fm.

Her bør du begynne å fylle rangla, og legge inn rangleinnmaten. Fortsett å fylle STRAMT i halsen ettersom du hekler.

18.omg:*2fm, hekle sammen 2fm*, gjenta omgangen ut = 18fm.

19.-20.omg: 1fm i hver fm omgang ut (18fm hver omgang)

21.omg:*1fm, hekle sammen 2fm*, gjenta omgangen ut = 12fm.

22.-32.omg: *1fm i hver fm omgang ut (12fm hver omgang). Her kan du lage flere eller færre ettersom hvor langt håndtak du vil ha. Men med flere omganger vil den bli noe mykere.

33.omg:*1fm i første fm, 2fm i neste fm*,gjenta omgangen ut = 18 fm.

34.-35.omg: 1fm i hver fm omgang ut (18fm hver omgang)

36.omg:*1fm, hekle sammen 2fm*, gjenta omgangen ut = 12fm.

37.omg:hekle 2 og 2 masker sammen omgang ut=6fm.

38.omg. Hekle 2 og 2 masker sammen ut omgangen = 3 fm. Sy sammen og fest tråden.

1 kommentar:

  1. Så fint at du deler Ida. Takk takk. Denne tror jeg faktisk jeg må prøve....

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!