tirsdag 20. desember 2011

Gingerbread

Eller ingefærbrød om du vil. Nor brød er det uansett ikke, men derimot amerikanskengelske pepperkaker. Som viser seg å være mye bedre enn vanlig norske pepperkaker. Og så viser det seg også at gingerbread ikke kan direkte oversettes til pepperkaker, slik som vi lærer på skolen. For det finnes jo ikke et fnugg av pepper i dem!

Pepperkaker har aldri vært juletradisjon i min familie. Bortsett fra ett år, da pappa laget dobbel porsjon deig, brødrene mine var syke, og jeg om mamma stekte pepperkaker til vi så mannen med ljåen. Det ble med det året, og aldri mer.

Men når man så får små, så må man jo prøve å lage sine egne tradisjoner. Bare synd man egentlig ikke syns at pepperkaker er så veldig godt. I alle fall ikke alle typer. Men da var det veldig flaks at man lærte seg å lage en litt utenlandsversjon!

DSC_0031

Ingredienser

225 gr sirup (lys eller mørk etter smak)

125 gr hvitt sukker

125 gr brunsukker

300 gr smør (oh yes, jeg har bakt med irsk smør i år. Funka det også!)

725 gr hvetemel

1 ts kanel

3 ts ingefær

2 ts natron

Sikt mel, natron og krydder i en bolle. Ha sirup, sukker og smør i en tykkbunnet kjele, og varm opp på middels varme til alt er smeltet. Hell smørblandinga over i melet, og rør til alt har blandet seg. Ha deigen på plastfolie, dekk den til, og legg den i kjøleskapet en halv time eller lengre (den blir veldig hard når den blir helt kald, så lar du den ligge lengre må du forvente å kna litt etterpå!)

Kjevl ut og stikk ut figurer (den observante ser at mine bare er runde…vel, det var på dette steget i prossessen jeg skjønte at jeg ikke hadde pepperkakeformer).

Stek på 180 grader i ca 12-15 min til de er svakt gyldene, og litt brunere i kantene. Avkjøl på rist slik at de blir harde.

DSC_0033

Vil vel tro at i år er siste, og eneste, gang jeg kan pynte kakene mine så någenlunde estetisk!

4 kommentarer:

  1. Heihei
    Overraskelse til deg på bloggen min:)

    klem fra Lill

    SvarSlett
  2. Disse så gode ut, Ida! Kanskje de må prøves en gang.. selv om jeg er veldig glad i pepperkaker (hjemmelaga, altså.. de på butikken smaker.. rart!).

    SvarSlett
  3. Jeg elsker slike kaker! Nam nam!
    Så flott blogg du har, her kommer jeg til å titte inn flere ganger;)

    Takk for at du er med i mitt bursdagslotteri:)

    Lykke til!

    SvarSlett
  4. Er bare en liten tur innom for å ønske deg og dine en riktig god jul og et godt nytt år :-D

    Juleklem Karianne

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!