onsdag 14. september 2011

Enkel høsting

Jepp, høsten er her. Det er ikke noe å gjøre med det. Og faktisk, akkurat i år er jeg glad for det. Sommer har vi jo ikke hatt noe av, så det er godt å endelig ha en årstid man kan sette navn på. Så derfor har jeg gått inn i meg selv, og er nå klar for å omfavne høsten på en helt annen måte enn jeg noen sinne har gjort. I dag her det faktisk vært aldeles strålende vær, og Syver, hundene og jeg har tilbrakt dagen i hagen. Her har vi høstet alt som det lille urtebeddet mitt har hatt å by på. Og jeg er faktisk ikke så rent lite imponert over hva hagen har klart å gjøre, til tross for 2Xflom og altså totalt fravær av sommer:

DSC_0591

Gressløk, persille og timian er lagt i glass i fryseren, ved siden av komfyren. Veldig kjekt å ha lett tilgjengelig når man lager mat. Jeg er kanskje kjedelig, men det mest givende som vokser i hagen min er faktisk gressløk og persille. Det kan brukes i så og si absolutt alt man lager, og jeg har vært vant med å ha det i fryseren helt siden jeg var pittelita og tok frem gressløkglasset hver gang mamma lagde eggerøre.

DSC_0594

Har også forsøkt meg på å fryse ned noen fine peppermynteblader. Vet ikke hvordan det går, har aldri puttet det i fryseren før. Men hadde vært så kjekt å ha noen grønne blader til for eksempel å pynte kaker med, eller ha på isen en eller annen gang i vinter. Resten av peppermyntet henger til tørk over ovnen. Faktisk ser det ut som om jeg har tatt inn en hel liten peppermynteskog, kommer aldri til å bruke så mye i vinter. Men det lukert så godt på kjøkkenet av det, og ser så stilig ut, at jeg like så godt tok inn alt jeg så.

Ved siden av pepeprmyntet henger lavendelen. Ikke fult så mye av det, er vist ikke like glad i flomvann som de andre plantene. Men minst like nødvendig. Når man er så glad i gamle ting som det jeg er, ja da er man avhengig av duftposer. For å fjerne litt “gammal” lukt fra diverse tekstiler og kister og slik man får karret til seg her og der. Så derfor er den lille busken min aldeles ubeskrivelig dyrebar. Så om noen har en lavendeldusk til overs i hagen sin, så er det bare å rope. Samme hvor død den ser ut, jeg tar gjerne i mot. Den lukter like godt for det! (Men, den derre sommerfuggellavendelen som selges i potter gjennom hele sommeren, den kan du ha for deg selv. For den lukter nemlig så og si ikke en døyt. Det er bare i butikken det, hvor de har tatt inn en hel liten lavendelskog. DA lukter man sånn passe mye.)

DSC_0598

Ellers er det ikke så mye å høste i år. 3 små miniomater, halvparten så store som en drue, må sies å være ny rekord på tomatfronten. Men de skal få lov til å stå. Får håpe sommeren 2012 gir LITT mere sol.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil kommentere!