tirsdag 2. august 2011

Dåpskjolen

 DSC_0029

Vår lille Syver er ikke døpt i en hvilken som helst dåpskjole. Nei, han er døpt i den 110 år gamle kjolen etter Iver Borgtun, bestefars tantes mann. Den samme kjolen er jeg og mine brødre døpt i, samt mine søskenbarn på mor siden. Og min beste barndomsvenninne, Monica, som også var fadder for Syver. Og muligens mammas tante Eva.

DSC_0099

Vakkert kniplingsarbeid på ermer og krage. Perfekte å gjemme seg bak for en sjenert tottegutt. Kjolen består av kjole og underskjørt. Underskjørtet er nesten enda mer forseggjort enn selvekjolen, i nydelig håndvevd struktur.

DSC_0050

Til kjolen hører det også med klut til å tørke hodet, dåpslue, og skau til gudmor. Alt i samme nydelige kniplingsarbeid. Den mystiske K-en vet vi ikke hva står for, men den passer jo bra til Kaltoft…

DSC_0056

Den originale lua var dessverre alt for liten for vår lille gutt. Det er vist bare et fåtall som har vært lita nok til å bruke den de senere årene. Før ble jo barna helst døpt mens de bare var et par uker gamle. Så Syver brukte lua etter Lars Erik og hans bror. Og den passa overraskende godt til den gamle kjolen!

DSC_0982DSC_0041

Sløyfene er etter min far ble døpt i 1961, med due, roser og hesteskoe på. Sarte og vakre. Så her er det noe fra et hvert prestegjeld, men til sammen ble det ganske så vakkert og helhetlig, om jeg får si det selv! Nå er kjolen godt pakket inn igjen i papir, klar til neste mann.

DSC_0044

4 kommentarer:

  1. Fantastisk nydelig kjole =) Elsker slike gamle arvestykker. De bærer med så mye historie, og nå er også lillegutt en del av den *love*
    Skal i dag hente min families (svigermor har tatt på seg oppdraget med å reparerer den litt) Gleder meg til å ta den på nå til søndag <3

    Ha en super dag.

    SvarSlett
  2. Vakker dåpskjole og nydelig dåpsbarn !

    SvarSlett
  3. For eit flott dåpsbarn! Likte hua veldig godt. Veit du kor den har blitt kjøpt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Så koselig å høre! Dessverre, dåpslua er nesten 40 år gammel, men vil tro den er kjøpt i en butikk på lillehammer i alle fall:)

      Slett

Så hyggelig at du vil kommentere!