tirsdag 9. august 2011

Danmarkstur

DSC_0183

Da er man hjemme etter årets ferietur, som gikk til danmark. Og la meg si det først som sist: jeg elsker det landet! Kanskje er det arven fra farssiden som føler tilknytning, men jeg finner i tillegg utrolig mange nye ting å glede meg over hver gang jeg er nedover.

DSC_0294

En av tingene jeg liker, er hvordan det ser ut der. Alt er harmonisk og mykt. Ja, til og med fargene er perfekte. Alt er dust, så man slipper å tone ned fargene som på norske bilder. Grått, lilla og mykt grønt er mine farger (og kanskje typisk fransk landsstil…), og det finner jeg over alt: Selv trærne har grå stammer, og husene er av lyseste stein.

DSC_0350

DSC_0142

Maten er også fantastisk. Først og fremst på grunn av alt jeg har lært å elske gjennom pappa: Rugbrød, ymerdryss, appelsinyoghurt, dansk leverpostei, makrellsalat, rullepølse og mye mye mer. Og all den gode kjøttmaten. Ferske rundstykker hos bakeren hver dag. Og hvor ellers kan man spise vinerbrød til frokost?

DSC_0228 

Turen har stort sett gått med til soling, bading og shopping. Og litt sightsing, blant annet til Dragsholm Slott. Til sist var det overdådig flott 50 års lag for onkel Peter. Og enda mer shopping dagen derpå.  Fantastisk gøy å shoppe i danmerk, med alle merkene som kommer derifra. Slik som Green Gate (jepp, ble et par kopper), Bodum, Noa Noa, Georg Jensen og mitt desiderte yndlings klesmerke Wheat, for å nevne de mest kjente.

DSC_0185

Syvermannen har vært eksemplarisk på tur, 1900 km i bil, og knapt nok en tåre. På turen har han jammen lært seg å le også, og ikke minst å sove natten gjennom. I dag derimot, er han en smule småsint, så spørs om han kanskje trivdes litt for godt der nedte… Men blir nok ikke alt for lenge til neste visitt.

Klem fra Ida Elise

4 kommentarer:

  1. Du får stikke innom meg på sommerhuset neste gang du er nedover :-) Dragsholm slott ligger ikke langt unna der jeg holder til om sommeren....

    SvarSlett
  2. Oi, hva heter det der du har sommerhus da? Vi låner privat på ordrup næss, har vært der et par ganger nå:)

    SvarSlett
  3. Vi holder til i Kirke Hyllinge, ca 6-7 mil unna Ordrup Næs. Og det er jo ingenting, med de danske veiene... ;-)

    SvarSlett
  4. Så masse hærlige bilder, elsker selv det landet og har hatt mange sommere der. Nå er det lenge siden, men håper å få til en tur neste år med hele familien. Og så kjekt da man kan ha med sin bil også(For man pakker med så mye når man har barn) Og ja de hærlige danske merker.. (Fikk jeg enda mere lyst til å dra)

    Ha en super dag.

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!