torsdag 19. mai 2011

Boktips no *3

Boktipset denne gang er en klassiker for alle sydamer, tror jeg. Nemlig Elsebeth Gynters megapoppulære bok Børnetøj du selv kan sy (0-4 år).

Her finner du så og si alle de klassiske (retro)modellene du ser rundt om kring i syblogger over hele nettet. Snekkerbukser, hjelmluer, spencerkjoler, tøfler, heldresser, shortser….you name it! Oppskriftene er enkle å sy etter, laget for den alminnelige husmor en gang på søttitallet.

DSC_0008

Jeg har blant annet sydd noen slike buksr fra den, og en del luer. Som jeg nå kommer på at jeg faktisk ikke har vist frem her! Men det kommer nå ganske snart, lover!

Boka har vært utsolgt i flere år nå, men på grunn av stor interesse har forlaget bestemt seg for å gi ut et begrenset opplag, så bare løp og kjøp! Selv stod jeg på venteliste på biblioteket i noen måneder før jeg fikk tak i den, og den lefsa jeg fikk da bar preg av å være serdeles godt brukt! Men faktisk var det ganske nyttig også, for kreative sjeler opp igjennom historien har skrevet små notater i margen, satt i klistrelapper og kommentarer osv, med tips på forbedrnger og enklere metoder, stofftyper og tilpassninger. Og sånne tegn på nytte de siste 30 årene, det liker man virkelig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil kommentere!