lørdag 2. april 2011

Om å skjære opp en paprika.

Jeg har en teori om at man kan se på en paprika hvor vidt en person har litt peiling på kokking eller ikke. Vanlige folk, slike som meg, skjører oftest paprikaen i runde skiver, evt i småbiter om man skal ha den på pizza eller lignende. Dette gjelder da selvfølgelig også da de fleste menn. En person som har bittelitt peiling på mat derimot, skjærer paprikaen først i 2, deretter i tynnetynne båter/strimler på langs. Uansett hva den skal brukes til. Det er teorien.

DSC_0258

Dette burde jeg selvfølgelig ha tenkt igjennom første gangen Lars Erik lagde mat til meg: Wok med nudler. Den inneholdt selvfølgelig paprika. I strimler. Noe jeg i “kampens hete” ikke en gang rakk og registrere. Et par uker senere var det min tur til å servere hjemmelaga mat: Pizza. Min hemmelighet når det gjelder mat, er at jeg er ganske gjerrig. Ikke at jeg kjøper firstprise og sånn, ost er ikke ost, for å si det slik, det er norwegia som gjelder. Men norwegia er dyrt, så derfor hender det at man rett og slett dropper å kjøpe den. Og kjøper mange en gang det er tilbud. Nesa går ofte etter tilbud, for å si det slik! (Jepp, en pitteliten bit av hvorfor jeg elsker alt som er hjemmelaget, hjemmeplukka og hjemmedyrka kommer kanskje av dette…?) Vel, dette var i alle fall tilfelle med pizzaforsøket mitt også: Sparsomhetsgenet datt inn, og pizzaen ble kanskje ikke heeeelt vellykket. Viss vi legger med at han et par uker tidligere hadde vært på besøk og spist en ganske misslykket eplepai også, så skjønner du kanskje at man ble litt tatt på senga, da han sa “du vet vel at jeg har et par år på kokkeskole”? Nei, det visste man ikke!

DSC_0263

Men en kjæreste med kokkeskole, det er slettes ikke så verst! Vel blir man kjanskje ikke gourmetkokk av to år på skolebenken, men det hjelper å kunne skjære paprikaen riktig vei, varme ting på svak varme og vispe gjevnt uten å søle! Samt kvesse kniver og skjære ting relativt raskt og pent. Og jammen blir det ikke litt gourmet innimellom, slik som i dag, for eksempel: Hjemmelaget eggetsalat med bacon, med hjemmelaget majonaise, karry, hjemmeavla egg, og baconbiter. Så SINNSYKT godt, at man ikke rakk å ta bilde av det en gang. Imponerende og tusen takk:)

DSC_0267

Bildene er mine misslykka forsøk på å ta bilder av ei lue som sitter på mitt eget hode. Jeg har blitt litt bitt av hekledilla, og har prøvd meg på Bekkibjarnolls baggy vranglue. Ikke helt vellykka den heller, noe merkelig med vrang/rett mønsteret, og jeg hekler muligens litt stramt, for den ble ikke spesielt baggy, men den er i alle fall brukanes! Tusen takk for mange fine oppskrifter!

1 kommentar:

  1. Se det...! Tenk at det var en så godt bevart 'hemmelighet' at du ikke visste det fra før... *humre*

    Syns nå lua så super ut, jeg da! Jeg må også prøve etterhvert :D

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!