torsdag 7. april 2011

Lue og votter til liten pjokk

Har heklet på frihånd, for aller aller første gang! Vel, utgangspunktet er hentet fra Bekkibjarnoll`s hekleverden, men har gjort litt variasjoner, og i alle fall vottene er ganske egenkomponerte.

DSC_0307

Lua er så og si lik som Bekki`s bamselue uten ørelapper, så den vil jeg ikke ta på meg æren for. Jeg økte slik som oppskriften sier, og så bare fortsatte jeg rundt til passe lang, og med fargemønsteret du ser på bildene her.

Utgangspunktet for vottene var i egentlig Bekki`s votter til Newbies, men jeg ville ha votter som lignet mer på lua, dvs at jeg ville ha den i halvstaver. Dermed måtte jeg gi opp å følge oppskrifta etter en stund, og mekket dermed min “egen”. Og her er den:

Øketips: Øk ved å hekle to masker i samme maske, fell ved å hekle to masker sammen (med ”kast”, da det er hst).

1: Magisk ring

2: 7 fm om ringen

3: Fortsett med hst. Øk i hver m = 14 hst

4: 2 hst, øk i de neste 3 maskene, 4 hst, øk i de neste 3 maskene, 2 hst = 20 hst

5: 20 hst rundt x 2

6: Øk 1 hst i hver side = 22 hst

7: 22 hst rundt

8: Øk 1 hst i hver side = 24 hst

9: 24 hst rundt x2

10. Bytt til blå. 24 hst rundt x 2

11: Fell 1 m i hver side = 22 hst

12: 22 hst rundt

13: Bytt til brun. Fell 1 m i hver side = 20 hst

14: Bytt til blå. 20 hst rundt.

15: 20 st rundt. Avslutt med en kj.m i første st.

16: Fortsett med hst. Fell 1 i hver side = 18 hst.

17: 18 hst rundt.

18: Bytt til brun. 18 hst rundt. Fest med en kj.m.

Sy fast tråder og klipp dem av (lurt å hekle trådstubbene men når du hekler, så blir det ikke så mye å sy fast).

Hekle en ”passe lang” tråd med lm, tre den gjennom st`ene på votten ( rad 2 i siste blå stripe). Knyt en fin sløyfe.

DSC_0308

Blir litt mye hekling her om dagen, men jeg har dilla, så bær over med det!

2 kommentarer:

  1. Det var kjempefint!!
    Kommer til å bli en kjemefin liten pjokk med dette på seg :-D

    SvarSlett
  2. Så utrolig søt lue og votter =)

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!