søndag 12. desember 2010

Småstresset, dog fattet til det innerste!

Det er eksamenstid om dagen, 2 eksamener er unnagjort, den siste er på tirsdag. Onsdag og fredag er det julekonserter, lørdag skal jeg arrangere julebord for en gjeng musikere. Og ikke et slag er gjort hjemme til jul. Ikke en gang julestjerna er hengt opp, langt mindre er det noen adventsstake å se i år. Nesten flaut, etter hvordan jeg har pressentert livet mitt som eventyrlig, tradisjonelt og gjennomført, og meg selv som en god, gammeldags husmor med full kontroll over alt fra sylte til juletrepynt, og hjemmelagde gaver. Vel, slik ønsker jeg jo også å være, men ikke i år. Først var det to-tre måneder med særdeles dårlig form, og disse måtte naturlig nok følges opp av en måned med iherdig lesing, for at man skulle klare seg. Så da måtte man rett og slett prioritere. Og derfor er all jul, advent og vinterkos her i huset, utsatt til søndag 19. desember. Deretter skal man få FULLSTENDIG lov til å slappe av og NYTE hjem og familie i hele to uker.

DSC_0132  DSC_0016 DSC_0123 

Hvordan skal man komme i mål? Jo:

Søndag (altså f.o.m. søndag 19.12): Vaske hus og vegger, fra gulv til tak over alt i alle rom (jeg sier deg, her har så og si ikke vært løftet en skurekost eller vaskefille siden begynnelsen av september. Med unntak av hormonbølga som kom over meg for noen dager siden, da hele badet ble vasket mens tårene randt i stri strømmer). Rydde, fjerne alt av gamle blomster og gardiner, rot, rusk og rask.

Mandag: Lage ferdig de siste julegavene (var heldig vis såpass føre var, at jeg begynte med julegaver sånn ca i juni. Men det blir laaaaangt i fra alle som får hjemmelagde julegaver i år, slik som planen var. Heldig vis tok jeg meg en liten tur i går, og fikk gjort unna den verste handelen.)

DSC_0130

Tirsdag: Bake og kokkelere litt julemat. Blir ikke store innsatsen i år, vi er bedt bort det meste av tiden. Men jeg har en drøm om å lære å bake god, gammeldags julekaku (hvetekake) av bestemor, slik som planen var. På kvelden: Ut og hogge juletre med min kjære:)

Onsdag: Opp med gardiner, ordne grankranser, lage dekorasjoner og annen julekos. Og selvfølgelig en tur på butikken, og handel alt man trenger til over nyttår, sånn ca.

Torsdag: Julepynten på plass, opp med stjerner, hjerter og juletrepynt. Kos og harmoni, og selvfølgelig en tur til mamma på kvelden, for å samles og lage jul i barndomsheime. Og så kan juleroen senke seg, i kropp og sinn.

Neste år håper jeg planen ser anderledes ut. Gleder meg som bare det til å få lov til å gå hjemme og være skikelig husmor et heeeeelt år. Men det, blir en annen historie!

(Bilder fra forårets julegaver og juleforberedelser)

God 3. søndag i advent!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil kommentere!