tirsdag 14. desember 2010

Hva gir deg julestemning?

 DSC_0079

Disse mørke, blanke, absolutt unorske eplene, er for meg bare en eneste ting: Jul! Det er jo merkelig, at etter at jeg har kost meg med norske epler i hele høst, og på tross av at jeg er særdeles opptatt av alt som er norskt og ekte, så betyr disse eplene så mye for meg. Sammen med mandainer, betød de noe helt spesielt i jula da jeg var lita. Økonomien var kanskje ikke heeeelt fantastisk hele tiden, og det førte blant annet til at frukt ikke var noe vi fikk kose oss med spesielt ofte (om vi ser bort fra en og annen banan, var liksom ikke samme fokuset på fem om dagen og lignende den gang da). Men i jula, da fyldte mamma opp fruktfatene. Var det lov å smake? Ånei så men! Ikke før julekvelden var godt og vel over for lenge siden, og de hadde utspilt rollen sin som pynt. Bare se, men ikke røre! Så der lå de da, og fristet små barneøyne. Og da kan du tro det var stås, når vi endelig fikk sette tennene i dem, noen dager senere!

DSC_0076

1 kommentar:

  1. Ååå det er udefinerbart på en måte, det er så mangt! Det er spenningen, adventsstaken og julestjerna, det er snø og lukten av julebakst og julemat, det er det å være kreativ. Det å vaske og pynte huset, penkjoler og pensko (som liten lagde de så fiiiiiiin lyd på kjellergulvet på vei ned til bestemor og bestefar). Det er julefilmer, risgrøt, "fjøsnisser" og engler og julebudskapet. Det er mat man ikke har ellers i året, som sylte, ribbe, riskrem og alle slags nøtter, og ja, nesten ubegrenset med frukt :)Det er FRI og juletre, og rødt og grønt og hvitt og naturfarget. Så utrolig mye som får frem gode minner og julestemning, og ønske om å videreføre et helt hav av tradisjoner :) GOD JUL :)

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!