tirsdag 28. september 2010

En strålende høstdag kan brukes til så mangt.

For eksempel pusse vinduer.

DSC_0190

Jeg må vel få si at vindusvask kanskje ikke akkurat er det morsomste jeg vet. Det har liksom en tendens til å komme ulike unskyldninger dag for dag for hvorfor jeg kanskje skal vente til i morgen. Men i dag har jeg altså gjort det. Om det er faktisk ett eller annet som virker litt koselig med det. Kanskje er det fordi jeg vet omalle de andre generasjonene av husmødre som har vasket akkurat disse vinduene, og hvor heldig jeg er som får lov til å føre den tradisjonen videre akkurat her. Og i tillegg har jeg hørt historiene om hvordan oldemor satt akkurat slik, i vinduskarmen, og vasket vinduene fra utsiden.

 DSC_0196

Uansett årsak, det er godt å vite at vinduene er rene og pene, og ikke skal vaskes stort før til våren igjne. Det er liksom et sjeldent foretagende dette. Så man behøver ikke grue seg så ofte liksom!

DSC_0201

De doble glasene har også kommet inn igjen, etter å ha stått på loftet i hele sommer. Det er liksom et tydelig tegn på kaldere tider, lik som de i vår var løftet om sommer. Inn eller ut, alt etter årstid. Slik det har vært i alle var. Vinduer er viktig for meg. Jeg akker meg tidt og ofte over kjedelige hus med moderne, nakne og sjelløse vinduer. Vinduene er med på å avgjøre hvor vidt jeg syns et hus er sjarmerende eller ikke. 2 hus kan være helt like, men jeg kan elske det med gamle, doble glas, og overse det med 80-talls husmorvindu. Sånn er det bare. Akk, man er kanskje spesiell?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil kommentere!