torsdag 26. august 2010

Syltetøy på mammas måte

En annen skatt jeg fikk rasket til meg hos mamma og bestmor i går, var solbær.

DSC_0311

Da jeg var lita, vår solbær desidert det syltetøyet jeg spiste mest av (og kanskje også det mamma lagde mest av…), men de senere åra har jeg liksom ikke likt solbær noe særlig. Det har rett og slett vært for mye “klumper” i det! ( Ja, jeg må komme med en tilståelse…jeg blir litt uvell av “klumper” og seige ting i maten…selv om jeg vet det er ufarlig…slik som jordbærsyltetøy (eller noe annet laget av jordbær for den saks skyld), det får jeg ikke ned. Elsker jordbær, men ikke syltetøy av jordbær. Det samme gjelder fruktkjøtt i juice, kirsebærsyltetøy, osv…er litt flaut, og rett og slett veldig latterlig, men slik er det nå en gang!) Så hva var det da som fikk meg til å spise syltetøy da jeg var lita? Vel endelig fikk jeg svar, enkelt gjennom mammas solbærsyltetøyoppskrift! Og trikset er:

DSC_0313

Bruk kjøttkverna, og mal bæra til purè først! Genialt! Og nostalgisk….

DSC_0317

Kok den malte bæra med like mye vann, en kg bær til en liter vann, og eventuelt en halv pose jam pr kg bær, dersom du ønsker litt stivere og mer holdbart syltetøy. (Jam er faktisk ganske gammeldags, og har ikke så mye estoffer, som f.eks certo har.) Ta kjelen av plata, og rør inn passe mye sukker (mamma sa 2 kg sukker til en kg bær, men jeg syntes det var ganske mye…brukte litt over halvparten jeg, og det ble søtt nok for min del. Spørs om det blir stivt nok da, men). Helle på varme, rene glass. Vips, syltetøy til vinterdagene. Passer ekstremt godt under brunosten!

DSC_0318

1 kommentar:

  1. Hehe... Vi er to om å ta endel mindre sukker i syltetøyet enn det som skal være oppi, men jeg foretrekker syltetøyet med mest mulig hele bær, jeg da... :)
    Mmm... Hjemmelaget syltetøy er gøtt!

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!