fredag 20. august 2010

Min matrevolusjon!

Vel, kanskje ikke revolusjon, men i alle fall en forandring å glede seg over:
DET ER SÅ FANTASTISK Å BRUKE MANGE SLAGS FERSKE RÅVARER; OG BARE KOSE SEG MED FANTASIEN! OG DET KOSTER SÅ LITE!
DSC_0241
Det er dagens tips. Plukk i hagen eller skogen, eller se hva som er absolutt mest fristene i grønnsaksdisken. Og mekk det sammen med godt, rent kjøtt eller fisk. Uten å tenke på noe oppskrift. Jeg har faktisk lært meg til å så og si aldri kjøpe ferdige produkter som sausposer, gryteretter, lasagnemix, osv. Og det merkes godt på innkjøpene! Var på butikken sist fredag, og handlet for ca 400 kr. Siden det har ingen av oss kjøpt en matbit. Og vi har fortsatt mat i kjøleskapet! Nå skal det sies at vi har noe grønnsaker og slik i hagen vi kan bruke, bl. a, men likevel. Er ganske fornøyelig å se. Er ikke hver dag man disker opp med store retter akkurat, men man prøver jo ut litt innimellom. Over lagde jeg gryterett på enkleste måte: stek squash, mainepe, sukkererter, løk og tomater i en kjele. Tilsett litt vann og basilikum, og la det koke en liten stund. Ha i en halv boks matfløte, og smak til med salt og pepper. Tilsett stekt kjøtt til sist, og server med ris, pasta, poteter eller brød. Har brukt samme oppskrift til fisk, bare at da droppet jeg tomatene, og hadde i gulrøtter. Lasagne er like lett å lage selv, som å kjøpe pakker. Og smaker mye bedr! Lag kjøttsaus av tomater, løk, urter, salt og pepper. Tilsett kjøttdeig. Ta en ny kjel, og lag gjevning av mel og smelta smør. Spe med melk til passe tykk saus. Ha i revet ost og pepper. (Evt salt helt til slutt. Melk/grøt osv brenner seg sjelden viss du ikke har i salt. men husk! Bruk riktig kjel til melkemat!) Legg alt lagvis med lasagneskiver i en form. Avslutt med revet ost. Stek i stekeovn. Kjapt, lettvint, godt, og faktisk mye billigere enn ferdig lasagnepakker… Tro det eller ei!
Nei, nå gir jeg vist inntrykk av å være ekspert på kjøkken, men det er LANGT i fra. Poenget var bare å reklamere for å lage ting fra grunnen av, selv. Det er i alle fall morsommere! Enjoy!

2 kommentarer:

  1. Hehe...

    Jeg har aldri laget lasagne fra pakke. Visste ikke, eller troode ikke at det var noen som gjorde det, jeg... Og pose gryteretter... Kunne aldri funnet på å kjøpe det.

    Men pass på! Legen min påstår at jeg får i meg for lite salt faktisk. Har du noen gang hørt om det?!? Men det er pga at jeg ikke er i nærheten av å bruke den saltmengden i maten som er i pose mat for at det skal holde i skapet så lenge som det gjør ;)

    Ja, også har vi en synder her i huset... Bernaise-saus lager jeg ikke fra bunnen...

    SvarSlett
  2. Hehe, har aldri prøvd meg på bernaisesausen jeg heller, men så har jeg heller ikke servert det enda tror jeg... synderen her i huset er kanskje tomatsuppa...lager den med kraft og ordentlige tomater, men syns det blir ekstra god smak om jeg tilsetter litt posesuppe...av en eller annen merkelig grunn. Men det kan jo igjen skyldes saltet, som du nevner.

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!