søndag 15. august 2010

Kittilbudagen

Sommerens store begivenhet. I alle fall da vi var små. Nå er det nok ikke riktig så stort lengre, selv om det er koselig på alle måter. Da vi var små, løp vi rundt som propeller hele dagen. Endelig skjedde det noe! Husker hvordan det var å løpe setermellom, på jakt etter kjentsfolk. Uten å legge merke til regnet. Tror faktisk det er første gang i år, at det ikke har regnet. Men slik tenkte man ikke på den gangen. Da var det tidlig opp om mårran, for å se hvor mange folk det kom i år. For å hilse på ungene på nabosetra, og være sikkre på at vi var dem som visste absolutt best hva som skjedde over alt.

DSC_0163DSC_0169

Kanskje var det ikke slik hvert år, men det er de årene jeg husker. De få, som var slik. Og det er dem jeg vil huske, og kommer til å huske resten av mitt liv.

DSC_0178    DSC_0193 Da Kittilbudagen jo egentlig er en feiring av steinalderen, gamle fangstmetoder, tømmerhogs, seterliv osv, burde jeg kanskje ha bilder av gamle hus og lignende. Men det får bli nesteår. I år er det dyr som gjelder. Fantastiske nydelige grisunger der, nesten så jeg angrer på at jeg ga bort Pelle og Bajas. Men bare nesten. De var tross alt hverken grisunger, eller en mulighet til å få grisunger. Men kanskje senere likevell. 

DSC_0152

Dette føllet var også skjønt, der det lå og slappet av. Vi har lyst på hest her på bruket. Har bare innsikt nok til å skjønne at vi hverken har tid, penger eller for. Men kanskje det kommer en gan i fremtiden også. Hvem vet?

DSC_0215

På gjennsyn:)

1 kommentar:

Så hyggelig at du vil kommentere!