lørdag 14. august 2010

Grøftekant-saft

Her om dagen hørte jeg en ny oppskrift på radioen: Geitramssaft!

DSC_0079

Plukk ca 150g geitramsblomster (bare selve blomstene). For min del var det nok litt sent på året, det meste av geitramsen var blitt til hvitt skjegg…Så derfor plukket jeg med noen få bringebær. Derfor: Grøftekantsaft!

DSC_0126

Ha dette i en bolle, og slå over 1L kokende vann. Ha i 7dl (kan nok bruke nor mindre, da den var veldig søt…) sukker og en pose (25g) sitronsyre. Rør til alt er oppløst. La det stå kjørlig (kjelleren her) i ca 4 døgn.

DSC_0128

Sil opp safta. Dette er råsaft, så holder vistnok ikke så lenge i kjøleskapet. Frys derfor ned i små porsjoner, og ta opp når du skal drikke.

DSC_0130

Bland ut 1 del saft med 6 deler vann. NYT! Den er overraskende god, om jeg får si det selv! Så dette blir nok prøvd ut en del i fremtiden!

2 kommentarer:

  1. Kan tenke meg den var god med litt bringebær i! Jeg har laget geiteramssaft av 4 liter vann denne sommeren, så nå har jeg i frysen, og jeg har gitt bort litt. I dag har jeg prøvd meg på å lage mjødurtsaft. :)

    SvarSlett
  2. Lar meg imponere igjen jeg Ida ! Du er flink.

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!