lørdag 24. juli 2010

Vestlandstur

Da har vi vært på en liten rundtur i norges land: Gausdal, Dombås, Lesjam, Åndalsnes, Molde, Bud, Kristiansund, Sunndalsøra, Oppdal, Dombås, Gausdal. Og det skal man si: Norge er et veldig lite land! Med min sedvanlige uerfarenhet, trodde jeg MINST det tok en dag å kjøre til vestlandet. Men nei. 5-6 timer, og vips er man i molde gitt!

DSC_1073 DSC_1074

Dette var vel omtrent alt vi så av Molde. Egentlig skulle vi ikke ha vært her i det hele tatt, men typisk nok snudde værmeldingene fra opphold og stort sett pent vær, til særdeles store nedbørsmengder. Og da var ikke Lars Erik sen om å skaffe oss hotell i stedenfor telt. Ca det siste rommet ledig i hele byen. For har var det vist en bitteliten Jazzfestival vi ikke helt hadde tatt med i planene. Men pussig nok, så sov vi ganske godt, vegg-i-vegg med hovedscena.

DSC_1142

Dagen etter dro vi videre til Bud, som var vårt egentlige mål med turen (sol man så fint sa mens mann satt i mygghæ!”#¤ i Femunden: vi skal til et sted med mye fisk og lite mygg). Etter en 5-6-7 timer ga regnet seg, og vi fikk endelig oppleve litt fullkommend vestlandsidyll.

DSC_1146 DSC_1153 DSC_1162 DSC_1163

Man fisktet, vandret i fjærekanten, leste bok, strikka, og nøt utsikten utover havet.

DSC_1193

Lars Erik klarte å fiske seg lei i løpet av kvelden, så neste dag bar det videre til kristiansund, via Atlanterhavsvegen. (Kanskje litt oppskrytt etter min mening, på tross av strålende solskinn). Kristiansund var, i likhet med Molde, en OVERRASKENDE LITEN BY! Men flott og idyllisk var det, og vi kunne endelig nyte ferske reker på brygge kanten.

DSC_1204

Tanken var å kanskje finne en plass i nærheten av Kristiansund, og så overnatte enda ei natt. Men siden vi jo var blitt overrasket av korte avstander, ble vi enige om å kjøre direkte hjemover. Og det gav oss tid til å stoppe hist og her på idylliske plasser på hjemveien. Som Sunndalsøra, for eksempel. I følge mamma er det den plassen som er aller mest tragisk i hele norge. Man må jo knekke nakken for å se blå himmel! Men jeg syns det var ganske fascinerende jeg! Faktisk har jeg fått erfare at Norge er et meget vakkert land, og jeg skjønner virkelig hvorfor veiene overstrømmes av tyske og nederlandske bobiler. Her kan man se hav, fjor, fjell, strand, dal, bygd, by….you name it! Og vakkert er det alt sammen!

Noen fler spesielle hendelser ble det også på turen, men de kommer det mer av i morgen! Og sansynligvis kommer det et lite innlegg igjen allerede i kveld. Bare se på besøkstelleren min! Her er det klart for jubileum, og pakken til “gibort`n” ligger allerede klar;)

6 kommentarer:

  1. Flott der ja - ferieparadiset mitt detta vettu. Hver sommer i 32 år -pluss noen påsker, høstferier m.m. Du skulle jo reist innom Nina I Paradiset på Nesjestranda. Du kjørte jo praktisk talt rett forbi en butikk du hadde digga!

    SvarSlett
  2. Åååhhhh... Fantastisk misunnelig på dere som fikk se Bud i det flotte været. Vi var der dagen før dere, men fikk jo fantastisk vær da vi kjørte trollstigen og så geiranger...

    Var samme natt i molde skjønner jeg ;)

    SvarSlett
  3. Ja, jeg vil være med i trekningen! Og koser meg masse med bloggen din her fra ørkenlandet :)

    SvarSlett
  4. Du har vært på mine trakter, neste gang svinger dere innom Smøla og Veiholmen.. Bare noen ferger unna. :) Tone

    SvarSlett
  5. Hei tone:) Ja tenkte vi skulle det, men var litt spontantur dette...så neste gang ringer vi og hører om du er i nærheten;)

    SvarSlett
  6. Norge er et langt land, Ida.. Men ikke så stort. Vi har vært på Roadtrip til Nordkapp i sommer, så dette vet vi litt om.. ;)

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!