lørdag 5. juni 2010

For ikke alt for lang tid siden var alt dette hvitt!

 DSC_0279

Den gangen, kunne jeg se helt bort på gården og de andre husene. Nå er det bare grønt i grønt. En gang jeg var i skjåk, fikk jeg høre at Gausdal, jo, det er den bygda der det er så frodig. Det har jeg tenkt på ofte siden den gang. Vi er kanskje ekstra spesielt heldige vi som bor her hvor det er så mye planter og vekster. Over alt spirer og gror det. Uregjerlige grøftekanter, plener som skulle vært klippet, gjenngrodde turstier… og jeg syns det er utrolig flott alt sammen! I mine øyne er det bare to alternativer: La det gro ned, eller skaff flere beitedyr. Beita kulturlandskap er også fint. Men plenklippere, kantklippere, grøftekantsklipping…hva er vitsen med det? Er en grønn, gjevn flate nødvendigvis vakrere enn noe som er fult av blomster, gress og planter i alle mulige farger?!?!

DSC_0282 DSC_0284

Hvorfor i all verden er ikke en løvetann vakker? (Ja, jeg innrømmer at jeg luker den opp av beddene, slik at den ikke skal ta plassen fra alt det andre) Innført til landet som staude, nå forhatt av de fleste. Jeg syns den setter farge på tilværelsen jeg! Dyrene elsker bladene, og blomstene er elsket av små barnehender. Er den da noe å klage over?

DSC_0275

Dagens oppfordring: finn noe vakkert, og gled deg over det! (Så kan jeg sitte her med bøkene mine, og vite at i alle fall noen er så heldige at de får oppleve sommeren…)

Klem fra Meg!

2 kommentarer:

  1. Hihi... Akkurat skrevet om løvetannen selv... Hihi...

    SvarSlett
  2. Nå var det stille her...?!? :( Alt bra?

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!