mandag 15. mars 2010

Knekkebrød!

For en liten tid tilbake konkludert jeg med at magen min ikke er spesielt glad i brød å gjærbakst. Sørgelig i grund, for det er munnen min. Men nå har jeg så og si ikke spist gjær på flere uker, og det er en markan forbedring på både den ene og den andre måten. Men knekkebrødutvalget blir fort litt ensformig, for ikke å snakke om at man savner hjemmelagetbrød en liten smule, kan man si. Så nå har jeg prøvd meg på å bake knekkebrød, og ressultatet ble kjempebra! Derfor deler jeg nå oppskriften med dere:

DSC_1311

Du trenger:

3,5 dl grov rug (evt spelt om du ikke liker den noe sterke rugsmaken. Men lettest å bake med rug syns jeg.)

3,5 dl små havregryn

1,5 dl sesamfrø

2 dl solsikkefrø

1 dl linfrø

1 dl kruskakli

1 ts salt

7 dl lunkent vann

evt krydder, honning, buljong, tørkede bær osv om du ønsker smakstilsetninger. Jeg har brukt Provancekrydder…

DSC_1315 - Kopi

Bland alt sammen slik at du får en klissete, våt grøt.

DSC_1319

Fordel utover 2 langpanner med bakepapir. Enkleste er å bruke våte fingre og en våt slikkepott, og klemme utover. Skal være så tynt som mulig.

Stek i steikeovnen på 190*. Med varmluftsovn kan du steike bekke brettene samtidig, Skru da ned varmen bittelitt.

Etter 10 min tar du ut platene og ruter opp knekkebrøene med pizzahjul eller kniv. Sett inn igjen, og steik i 30 minutter.

DSC_1320

(I mens kan du gjøre andre ting, som å vaske egg for eksempel. Hønene har eksplodert i produksjonen for tiden. Et godt tegn på at våren er i annmarsj!)

DSC_1321

Etter 30 min tar du ut igjen brettene, og brekker knekkebrødene fra hverandre. Skru ned varmen til 100 grader, og la dem tørke i ovnen i 30 minutter til, med øvnsdøra bittelitt på gløtt.

DSC_1332

Til slutt lar du dem tørke på rist, og legger dem i en pen boks. Klare til å nytes.

(Oppskriften har jeg fått fra Liv, og heter Mimmis grove knekkebrød)

Klem fra Ida Elise

6 kommentarer:

  1. tror jammen jeg skal prøve dette jeg og, på mitt nye fine kjøkken :)).

    Hilsen Grethe

    SvarSlett
  2. De så gode og skikkelig sunne ut =)

    SvarSlett
  3. Anbefales, de ble skikkelig gode!

    SvarSlett
  4. ---test for nye kommentarboks...

    Hilsen Ida

    SvarSlett
  5. Mmmmmm, de skal jeg lage når jeg har fri også!

    SvarSlett
  6. Spennende knekkebrødoppskrift! Den skal jeg prøve :)

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!