søndag 6. desember 2009

Bakgrunn

DSC_0004

Dette er Berte Leine, min tippoldemor som bygde opp gården jeg bor på i 1922. Da var hun enke, med 6 halvstore unger. Hvordan de fikk plass her inne alle sammen, er for meg et mysterium, men de gjorde nå så. Det blir sagt at Berte var et “robust” kvinnfolk som klarte seg bra, til tross for enkestatus og stor ungeflokk.  For å spe på inntektene, hadde hun kaffe her i huset, og åpnet av og til dørene for lystige lag. Da kunne det gå villt for seg, og det er muligens opphavet til at gården på folkemunne går under navnet Romsdaln. Berte hadde ord på seg for å lage store, gode kaker og sterk kaffe. Det er til og med skrevet ei vise om stedet, Romsdalsvisa. Den har jeg nå fått tak i, og jeg skal legge ut teksta på den en annen dag.

 DSC_0020

I 1938 så det skik ut her. Idyllisk, er det ikke? Egentlig heter stedet Nyset, men jeg liker Romsdaln så godt at det er det eneste navnet jeg bruker. Har sjelden hørt noe annet av andre heller.

DSC_0016 

Nå er det andre søndag i advent, 2009. Det er 87 år siden Berte og ungeflokken hennes inntok romsdalen, og med tid til ettertanke er det fort gjort å drømme seg tilbake til den tida. Håper jeg kan drive “familiegården” videre på samme måte som Berte, og senere mine oldeforeldre gjorde. Drømmen er å ta mine røtter inn i fremtida, og kanskje senere generasjoner fortsatt kan minnes røttene i Romsdaln.

Klem fra Ida Elise

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil kommentere!