lørdag 19. desember 2009

Advarsel! Sterke sener for den kresene!

I går gjorde jeg det ekleste, men samtidig kanskje det morsomste, jeg noen sinne har gjort.  (Ok, kanskje ikke akkurat det morsomste, men tradisjonsmessig er det et STORT steg i riktig retning!) Jeg lagde sylte!

Til å begynne med så det slik ut. Og jeg skal innrømme at grøssene og brekningene en stund var i nærheten å ta over.

DSC00018

Kokte grisehoder. Versågod: Fileter! Geleaktig fett, seig våt svor…tenner og brusk. Usjh! Men etterhver gikk det bedre, og det kom lagvis både kjøtt og filetert flesk i forma mi. Til slutt et lag med svor, og voila, det ekle er over!

DSC00019

Ja, skal innrøme at det fortsatt ikke ser veldig delikat ut. Grått, gustent og glatt. Men nå er det bare de morsomme jobbene igjen, før sylta er perfekt! (Håper jeg…)

Litt snuing og vending og knyting, og vips: En vakker sylteting!

DSC00020

Så var det bare igjen å koke den og legge den i press.

Nå har den loggi i press siden i går kveld, og  jeg gleder meg til å se det endelige ressultatet sener i kveld. Lover at det skal komme mer “likandes” bilder da!

Nu er det dags for siste julevask. Lars Erik er i skogen og fryser, og jeg har huset for meg selv. Ideelt for husvask!

Ha en strålende lørdag, alle sammen!

Klem fra Ida Elise

1 kommentar:

  1. SÅ spennende! Det vil jeg prøve også...engang...

    Kjolemønster skal nok komme en gang på ny-året ;)

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!