lørdag 21. november 2009

Høste og bære

Helt fra barndommen har jeg vært spesielt glad i å høste og bruke av naturen og hagen. Jeg husker turer med bestemor ut for å plukke karvekål til suppe, eller med mamma for å plukke bær i alle former og fasonger. Jeg husker hvordan det var å sitte i kjøkkenhagen og spise sukkererter og gulrøtter rett fra jorda. Mammas rabarbrasuppe. Hvor stolte var vi ikke av å kunne si at kjøttkakene våre var av hjemmeslakta gris? Og ikke minst hvordan det var å spise fisk man hadde fisket selv, eller egg man har vært med å hente inn fra fjøset. Minner fra hvordan man på nakne tær i bare nattkjolen løp ut i duggvåt hage for å hente kamomille og mynte til kveldsteen, men en skje med naboens honning i.

image En liten Ida…

Etter at mitt “voksenliv” tok til, har jeg også prøvd å fortsette, og ikke minst videreutvikle, høste- og plukketradisjonen, men det var ikke før Lars Erik for et års tid siden pressenterte meg for Hugh Fearnly-Whittingstall, og hans River Cottage imperium, at jeg fikk satt ord på, og fattet omfanget av, hvor mye jeg ønsker å bruke det jeg finner rundt meg, eller kan produsere selv, for å livnære meg. Og det er etter å ha sett flere episoder av hans (Hugh) forsøk på å klare seg av naturen nå i dag, at jeg fikk lyst til å skrive et lite innlegg om temaet.

IMG_2303

I sommer satte vi spaden i jorden for å prøve å bære frem noe spiselig. Urt- og nytteplante-beddet mitt var fort oppe og gikk. Gressløk, persille, rosmarin, basilikum, timian, peppermynte, sitronmelisse, lavendel og løpestikke, for å nevne noen. Resten av kjkkenhagen er spadd opp, og regnes tilsådd til sommeren, med gulrøtter, salat, kålrot, og mye annet snadder. Nesler, marikåpe og karve er noen av de palnte jeg finner rett utenfor døra, og som jeg har lært litt av bruken av. Ulike former for bær har blitt til saft og syltetøy. Det samme gjelder epler, som i tillegg har blitt til varmedram. Gleder meg til våren. Da skal jeg blant annet se hva jeg kan få ut av bjørk og hyll.

SP_A0207 IMG_2252

Kjøtt er det neste på planen. Kyllinger i første omgang, bare hønene mine hadde begynt å verpe igjen. Er vist ikke så motiverte til det nå på vinteren… om en ukes tid får jeg en halv gris inn på kjøkkenet mitt. Dessverre er den ikke hjemmeavlet nå i år, men håper å få til det neste år. I tillegg til det man henter hjemme, er det ekstra morsomt å spise ting som har levd villt. Lars Erik er ute på jakt i dag. Er vi heldige kommer han hjem med noe godt. Ellers ligger det både tiur og duer i fryseren her. Trost var også litt morsomt å spise, men kanskje ikke noe jeg satser på til hverdags… Og i tillegg til alt dette, kommer selvfølgelig ulike former for fisk, som er noe av det beste jeg vet!

IMG_2038 - Kopi DSC_0233

Mange spør meg hvordan jeg kan like tanken på slakting, jeg som er så glad i dyr. Vel, vi må jo ha mat. Og jeg vet at mine dyr, og dyra i skogen og tjernet, har hatt et godt  liv. Og jeg vet at de er foret på sunt, godt for, som verken er skadelig for meg eller dem. Det er mye bedre garranti enn det jeg har for livet til det jeg kjøper. Og det handler om hva man er vandt til. Som oppvokst på gård har jeg hvert år sett hvordan de søte små lammene for eksempel, forandrer seg til å bli slaktmoden i løpet av sommeren. Og det er litt spennende å se hvordan man på best mulig måte klarer å gjøre en saus kjøttkvalitet best mulig , med rikitg pleie og omsorg. Men på toppen av dette finner vi en motsetning:  Jeg vil helder se et dyr miste livet mens det aner fred og ingen fare, enn å vite at det har blitt jaget skremt og sjokert rundt på et slakteri, etter å ha blitt kastet hit og dit undervegs i slakteribilen. Derfor er jeg altså tilhenger av å kunne slakte hjemme, eller å fiske og å gå på jakt.

DSC_0001 - Kopi Trostesmørbrød…

Dette ble et langt innlegg, og føler jeg får komme med mer innspill på saken en annen gang. Men for denne gangen:

HA EN GOD HELG, KJÆRE BLOGGLESERE!

Klem fra Ida Elise

1 kommentar:

  1. Så fin blogg du har =) Interessant innlegg! Har nettopp handla oss hus i Sverige sammen med et vennepar - og der har vi planer om å dyrke litt selv og kanskje også holde høner...håper vi får det til!

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!