tirsdag 15. september 2009

Gjesterommet.

Blir mye interiør for tiden, og det kommer i hovedsak av at jeg bruker mye av “fritiden” min på studier. Derfor blir det lite tid til utflukter og spennende opplevelser, men jeg passer på å få såpass med tid at jeg i alle fall kan ha det litt koselig rundt meg.

IMG_2359

Gjesterommet er så og si yndlingsrommet mitt i huset, med de vakre tømmerveggene. De har jeg prøvd å male i en farge så lik det orginale som mulig, nemlig lyslys grønn. Gulvet er i tradisjonelt grått, og er dekket med filleryer. Det gamle runde teppet i enden av senga, har min avdødde grandtante heklet for mangemange år siden. Også i dette rommet er det vedfyring, slik som på alle andre rom i hele huset.n

Tidligere stod en gammel kremhvit seng fra Engelsholm (der familien kommer fra i danmark) her, med gulldekorer og det hele. Den var dessverre bare 1.80 lang. så det var litt håpløst å ha overnattingsgjester, selv om den var bred og fin.

 IMG_2365

Dette nattbordet hører til den gamle senga, og gir et lite inntrykk av hvordan det var. Når jeg en gang får større hus, skal jeg innrede et rom med alle detaljene fra dette settet, inkludert sminkebordet som står hos min bestemor (må bare bli enige med resten av slekta først…).

IMG_2360

Denne gamle vaskevansskapet fant jeg på boden ute her da jeg flyttet inn. Nå har den fått samme farge som veggene, og etter en liten vask i tillegg, har den blitt en god detalj. Vaskevannsfatet som hører til, står for tiden ute i hagen og brukes til å vaskefingrene i, men til vinteren skal det selvfølgelig få flytte inn igjen her.

IMG_2362

Oppe på skapet passer det fint med et par fine såper. Den grønne er olivensåpe fra en tidligere ferietur til kreta, mens den rosa har jeg fått av en av bestemors gamle venninner, som ikke lenger lever. Den betyr derfor ekstra mye for meg.

 IMG_2366 IMG_2367

Dette store gamle bildet er noe av det vakreste jeg eier, på lik linje med overlaknene jeg har skrevet om i sist innlegg. Da jeg var liten hang det i stua til mamma, og jeg har alltid vært fasinert av det. Det er av Jesus og maria, og har en gammel gullramme med akkurat passe mye patina.

5 kommentarer:

  1. For et vakkert gjesterom. Kommer gjerne og "gjester" deg jeg altså :-))

    SvarSlett
  2. Nyyydelig!

    Men du... Den gjestesenga hadde vært stor nok for meg og ungeflokken min... ;)

    SvarSlett
  3. nydelig gjesterom Ida og elsker bildet :D

    SvarSlett
  4. Hehe, det er bare å søke om audiens;)liker besøk!

    SvarSlett
  5. Oi! Så mange koselige bilder av mange fine gamle ting!! Jeg digger jo det gamle.

    Takk for at du la igjen en liten hilsen hos meg!
    Jeg kommer sikkert til å blogge om det brune skapet mitt igjen. Det står jo i stua og kommer nok med på bilder derfra. Men jeg har også allerede blogget om det tidligere. Hvis du følger denne linken, kan du se:

    http://ljo-s.blogspot.com/search?q=stuen

    Og ellers er du hjertelig velkommen til å følge med litt fremover!

    Ha en fin dag!
    Hilsen Liv

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!