tirsdag 11. august 2009

Tidlig høst.

Man kan vel si at høsten kom tidlig i år, allerede i midten av juli. Heldigvis er det et par koselige høst-ting man kan gjøre også, slik som å safte og sylte og sånne ting. Så langt har det blitt kirsebærsaft og blåbærsyltetøy, samt ett bitte lite ekslusivt glass stikkelsbærsyltetøy. Stikkelsbæravlinga var kanskje ikke av den beste i år…

IMG_2252 IMG_2253

I tillegg håper jeg at jeg får til litt bringebærsyltetøy, epplemos og blåbærsatf i alle fall. Er så ekstra morsomt å spise og drikke ting man har  laget selv!

Ellers prøver vi oss som dyrleger om dagen, da det nyeste lammet vårt, Lambi, som ble funnet igjen liten og pjuskete her en dag, har fått lungebetennelse, og har masse feber og bare  ligger der. Så nå er det varming med lampe, foring på sukkervann og sprøytesetting som er det store…Håper det går bra! Lille Lilly klarer seg i alle fall overraskende godt, så det blir nok en liten flokk her til vinteren:)

7 kommentarer:

  1. Så flink du er Ida ! Jeg har et stort kirsebærtre fullt av kirsebær, men aner ikke hva jeg skal gjøre med dem... Må jeg ha saftkoker for å få til det der eller ?

    SvarSlett
  2. Du må ikke men det er det beste, ellers bør du renske en del av bærene for stein, og det er MYE arbeid. Steinene kan gi en "steinete" smak på safta når de kokes, men dampen i saftkoker trenger ikke så lang inn. I tillegg får du klarere saft med saftkoker. Er ofte saftkokere til salgs på gjennbruket:)
    Men det som er ganske godt, er å hermetisere kirsebær, se http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift9440. for kjempeenkel oppskrift. denne kan også fryses, eller brukes som den er. kjmpegot å varme opp og ha over f.eks is Også her bør noen av bærene renses, men da trenger du jo ikke så mange:)

    SvarSlett
  3. Hvordan har du tid til alt Ida???? Jeg vil å gjøre masse sånne ting, men når jeg kommer hjem fra jobb er det liksom sofaen som lokker mest etter en liten tur... hmmm.. noen tips?

    SvarSlett
  4. Hehe, tror nok det er lurt å bare bestemme seg en gang for alle at det er ingen program på tv som egentlig er spesielt viktige å få med seg. Og så er det veldig godt å stå opp tidlig. Da får man nemlig SÅ mye mer ut av dagen:)

    SvarSlett
  5. ja stå opp tidlig det er greit nok, men likevel.. hehe,,, ;p

    SvarSlett
  6. Du er så flink!
    Jeg krysser fingrene for Lille Lammet... <3
    Hilsen marte bleken

    SvarSlett
  7. Så mye godt snadder du har laget! Høsten er herlig!

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!