torsdag 18. juni 2009

Hvorfor vil jeg bli lærer?

Tre ganger i dag har jeg fått det spørsmålet, samt om jeg tror jeg er inne på rett spor nå. 3 ganger, både formelt og personlig. 3 ganger har jeg måtte tenke meg om for å finne de rette ordene. Hvorfor vil jeg bli lærer?

Jo:

I løpet av de godt 20 månedene jeg har jobbet på Follebu skole, kan jeg ikke huske en gang hvor det virkelig har vært kjedelig på jobb, og ikke en gang som jeg har grudd meg til å gå på jobb. Kanskje sliten og trøtt om morgenen, ja, men ikke grudd meg til å ta fatt på selve jobben, og heller ikke trodd at jeg har kommet til å kjede meg. Hver dag er fyldt av 100 overraskelser og nye utfordringer. De små innblikkene av som skjer inne i andre mennesker. Prøving og feiling. Mye latter. Testing av egen karakter. Å ta del i prossessene et barn må i gjennom for å kunne utvikle sine egne evner, sitt eget talent og sinegen identitet er utrolig givende. Jeg blir anerkjent for den jeg er hver dag. Det er lite som gir meg så mye som det jeg får fra de små øyeblikkene jeg opplever i jobben min. Som når den tøffeste gutten i klassa, som aldri kan gråte og alltid vet best i alt, føler seg såpass knyttet til meg at han ser det som den rene selvfølge å kunne sette seg på fanget mitt å bli lest for. Eller når jeg ser en unge jeg vet har det vanskelig sprekke opp i et latteranfall for noe jeg er en del av. Å se smilet når du har julpet noen med å knekke lesekoden eller andre vanskelige oppgaver. Å bli møtt av ei jente med smilende ansikt som kommer løpende for å fortelle akkurat meg at hun har mista ei tann i natt. Å få en bukett blomster etter friminuttet. Alt dette kan jeg opplevd på en dag, på bare noen få timer. Jeg kan hele tiden bruke av meg selv og det jeg kan, samtidig som jeg mottar masse ny lærdom. Jeg tror ikke det finnes så mange andre yrker som kan gi meg så mange positive løft i løpet av en dag, og samtidig la meg få vite at det jeg gjør, og den jeg er, faktisk betyr noe.

Derfor vil jeg bli lærer.

4 kommentarer:

  1. Takk skal du ha Ida,-godt med en liten påminnelse igjen..fort gjort å glemme de gode tingene i hverdagens kjas og mas :)

    SvarSlett
  2. Godt sagt Ida ! Du kommer til å bli en reflektert og fin lærer og få mange fine år i et spennede yrke. Jeg var på avslutning med Edvin i dag, og det "ryktes" på Søre Ål om sameopplegget vårt. Og det er GODE rykter. Gøy ! Ha en fortsatt fin torsdagskveld / natt ;)

    SvarSlett
  3. Takk for en interessant blogg

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!